A fény kifejezést hétköznapi értelemben a látható elektromágneses sugárzás jelenségének leírására használjuk, "szigorúbb megfogalmazás szerint a fény az emberben kialakuló érzetet és észleletet jelöli, amit az optikai sugárzásnak (100nm-1mm) egy szűkebb, látható tartománya (380nm-780nm) képes kiváltani. Ennek a szűkebb tartománynak az egyik végénél az ultraibolyatartomány (100-400nm), a másik végénél az infratartomány (780nm-1mm) helyezkedik el."
"Az emberi szemben a pálcikák és csapok végzik az elektromágneses hullámok érzékelését, míg előbbiek gyenge fényviszonyok mellett és a szem periférikus területein is jelentős érzékenységgel bírnak, addig utóbbiak elsősorban nappali körülmények között, a szem központi részén érzékelik a látható sugárzást. A pálcikák nem képesek a színek megkülönböztetésére, viszont a csapokból 3 féle található, eltérő érzékenységgel: L(λ), M(λ) és S(λ) (L: long - hosszú, M: medium - közepes, S: short - rövid hullámhossz tartományt jelöl). A színes kamerák színképi érzékenysége az emberi szemhez nagyon hasonló módon képzelhető el: a különböző spektrális tartományok érzékeléséért külön szenzorok felelősek. A kamerákból kiolvasható R, G, B (R: red - vörös, G: green - zöld, B: blue - kék) értékek a három szenzor válaszának felelnek meg."[1] Az így kapott digitális képek ábrázolásra többféle színmodell is alkalmas. A monitorok és a televíziók működése az additív színkeverési módra épül, és ennek megfelelően a HTML5 digitális vászna is az RGB modellt használja.
Képpontok szín és átlátszóság kezelése
Készítsünk digitális képek megjelenítésére alkalmas JavaScript kódot, amely a vászonra rajzolt kép színcsatorna, fényerő, kontraszt és átlátszóság beállításait szemlélteti. Az átlátszóság bemutatásához a vásznat tartalmazó cella rendelkezzen saját háttérképpel.
Bemenet: A Csillagok háborúja-trilógia főszereplőnek fotói, a PE-MIK bejáratáról készült digitális kép, valamint a színcsatorna, a fényesség, a kontraszt és az átlátszóság adatok.
Kimenet: A kijelölt digitális kép a beállított módosításokkal.
Változók: A canvas, context változók a vászonműveletekhez, az imgViewer objektum változói a digitális kép kezeléséhez, továbbá az űrlap mezői a paraméterek fogadásához.
Algoritmus: Megszerkesztjük az adatok fogadására alkalmas űrlapot, amelyben elhelyezzük a képek megjelenítésre használt vásznat, majd a Form lenyíló listájára felfűzzük az előkészített képek azonosítóit. Létrehozunk egy imgViewer objektumot, ami elvégzi a képek feltöltését, cseréjét és gondoskodik a Form beállításainak megfelelő képmódosításokról. A vásznon megjelenő kép gyakorlatilag egy olyan adatfolyam lesz, ahol egymást követik a képpontok RGB és Alfa csatornájának byte-jai. Az átlátszóság szemléltetéséhez kihasználjuk a CSS background-image tulajdonságát, és a vászon háttérképeként beillesztjük a PE-MIK bejáratáról készült képet.
Eseménykezelés: Az űrlap onchange() eseményét az imgViewer objektum adjustment metódusa kezeli le, és gondoskodik az űrlapértékeknek megfelelő a képpontértékek beállításáról.